DEN RIGTIGE ANTIFOULING TIL DIN BÅD: FARVE, PLEJE OG VEDLIGEHOLDELSESFORANSTALTNINGER


Med tiden forvitrer malingen på din båd og mister sin tidligere smukke glans. Som følge heraf er bådens skrog heller ikke længere beskyttet. For at give din båd sit oprindelige udseende tilbage har den brug for et nyt lag maling.

Antifoulingmidler anvendes på både for at forhindre, at forskellige organismer slår sig ned og vokser på både eller skibe. Men hvilke malinger er bedst til specifikke anvendelser, og hvilken pleje og vedligeholdelse er nødvendig for de forskellige malinger for at holde dem i god stand? Følgende artikel har alle svarene på spørgsmålet om bådmaling og antifouling.

Hvilke typer bådmaling findes der, og hvad bruges de til?

Der findes forskellige typer af bådmaling, såsom enkomponent- og tokomponent-bådmaling. Derudover findes der også specielle skridsikre og antibegroningsmalinger. Udvalget i specialhandelen er efterhånden gigantisk. For at friske malingen på din båd op, er Enkomponent- og tokomponent-bådmaling velegnet.

Hvad er fordelene ved enkomponent bådmaling?

Enkomponent bådmaling er ideel til reparation af ridser eller pletter. Lakken er også nem at påføre og tørrer, fordi opløsningsmidlet fordamper af sig selv. Denne type lak er vejrbestandig, så du kan bruge den både indvendigt og udvendigt på båden. Den fleksible 1-komponent bådlak er også velegnet til træbåde og andre skrogtyper.

1K lak

-35%
International Toplac Plus
fra 180,00 kr. 279,00 kr. (480,00 kr. / 1 l)
-33%
International Super Gloss HS
fra 315,00 kr. 468,00 kr. (420,00 kr. / 1 l)
fra 270,00 kr. (360,00 kr. / 1 l)

To-komponent bådmaling

En to-komponent bådlak er bedst egnet til din båd, hvis du er på udkig efter en vejrbestandig og slidstærk lak. Den består af en polyuretanbase og en hærder. To-komponent-bådmalingen tørrer gennem polymerisation.

Samspillet med fordampningen af opløsningsmidlerne resulterer i en kemisk reaktion og dannelsen af den særlige farvefilm på underlaget. To-komponent bådmaling er dog meget sværere at påføre end en-komponent bådmaling. Der skal bæres passende beskyttelsesbeklædning (beskyttelsesbriller, handsker og masker), når man bruger dem.

Hvad er fordelene ved tokomponent-bådmaling?

To-komponent bådmaling har også mange fordele: Den høje finish og lange holdbarhed gør den særligt blank. To-komponent bådmaling har også fremragende vedhæftningsegenskaber. To-komponent maling påføres ofte med en sprøjte, men ruller og pensler kan også bruges.

2K-lak

-41%
International »VC Tar 2« Epoxy Primer
fra 432,00 kr. 738,00 kr.
-37%
International »Gelshield 200« epoxy primer
fra 351,00 kr. 558,00 kr. (468,00 kr. / 1 l)
-37%
International Interprotect
fra 351,00 kr. 558,00 kr. (468,00 kr. / 1 l)

Hvordan vælger du den rigtige maling til din egen båd?

Til restaurering eller reparation af båden findes der forskellige typer maling. Valget af bådmaling afhænger af, hvilken del af båden du ønsker at male. Derfor findes der forskellige bådmalinger til det respektive anvendelsesområde. Ud over anvendelsesområdet er æstetik, bådmalingspleje, vedligeholdelse og budget dog også vigtige indikatorer, som spiller en afgørende rolle for købet. Når det gælder farven, kan du enten stole på de aktuelle bådfarvetrends eller lade dine egne præferencer bestemme.

Vær opmærksom på materialet

Men bådmalingen afhænger også af bådens materiale. Til glasfiberbåde er både en- og to-komponent polyurethanmaling eller en-komponent emaljemaling velegnet. Til en træbåd anbefales en lys- og vejrbestandig enkomponent bådmaling. Til støbt træ eller bådkrydsfiner er det dog bedre at bruge en tokomponentmaling. Hvis du har en båd af polyester, er en tokomponentlak den rigtige løsning.

Bådlak

-35%
International Toplac Plus
fra 180,00 kr. 279,00 kr. (480,00 kr. / 1 l)
-36%
International Interdeck
fra 315,00 kr. 495,00 kr. (420,00 kr. / 1 l)
-33%
International Super Gloss HS
fra 315,00 kr. 468,00 kr. (420,00 kr. / 1 l)

Hvor ofte skal du male båden om, og hvor længe holder et nyt lag maling?

I princippet skal grundfarven påføres en gang om året, men nogle grundfarver kan holde i op til to år. Hvis båden er i vandet hele tiden, og den bruges ofte, bør du en gang om året kontrollere, om der er behov for en grundfarve. Reglen her er: Jo mere gennemarbejdet og af høj kvalitet den første maling er, jo mindre arbejde vil der være de følgende år.

Hvorfor spiller vejret en rolle?

Trods intensivt forberedende arbejde bliver malingen nogle gange blind, antifouling blærer sig eller malingen tørrer simpelthen ikke igennem. Dette sker ofte under forårsarbejdet, når båden på kort tid skal gøres klar til den kommende sæson. Desværre spiller vejret ikke altid med, som en bådejer gerne vil have det. Vind, kulde, høj luftfugtighed over 65 procent samt temperatursvingninger kan have en betydelig indvirkning på malingen. Derfor bør du aldrig male sidst på eftermiddagen, når det bliver koldt og fugtigt om natten. Hvis malingen ikke tørrer igennem tidligt nok, vil den ikke hæfte og efterfølgende blive blind. I bedste fald bør du følge producenternes respektive produktbeskrivelser og tage hensyn til de tilsvarende vejrforhold.

Hvordan vælger man den rigtige antifouling?

  • Hard antifouling er med sin hårde overflade ideel til trailerbåde, hurtige motorbåde og både i tørre marinaer.
  • Thin-film antifouling har en glat overflade, hvilket gør det sværere for organismer at sætte sig fast. Den glatte overflade resulterer i et mindre brændstofforbrug og højere hastighed, selvom der ikke opbygges lag af maling.
  • Semipolishing (langsomt polerende) antifouling forhindrer opbygning af lag og er særlig velegnet til hurtige både.
  • Selvpolerende antifouling (soft antifouling) er optimal til sejlbåde og har en polerende effekt. Derfor slibes både begroning og antifouling af undervejs.
  • Særlig antifouling til propeller og drev leveres i sprayflasker og garanterer en nem påføring.

 

Ved valg af antifoulingfarve skal du tage hensyn til, at den permanente farvetone først udvikles efter vanding. Derfor kan farvetonen ved maling afvige fra de nuancer, der er angivet i farveskemaerne.

Antifouling

-46%
International Micron 350 / 300 Antifouling
fra 540,00 kr. 1.008,00 kr. (720,00 kr. / 1 l)
fra 243,00 kr. (324,00 kr. / 1 l)

Er der forskelle mellem antifouling til træbåde, til både af glasfiber og andre materialer?

Mange antifoulings er beregnet til både af træ, stål eller glasfiber. Men udvalget til både af aluminium og rustfrit stål er ikke helt så omfattende som til både af aluminium og rustfrit stål. Til både af glasfiber kan du bruge hårde, selvpolerende og tyndlags antifouling, hvor den nøjagtige egnethed til skrogmaterialet kan udledes af de respektive produktbeskrivelser. Det samme gælder for træ- og stålbåde. Tyndtlags- eller hård antifouling er især velegnet til sportsbåde.

Hvordan kan man sikre sig, at antifouling er sikkert for miljøet?

Der findes nu mange bæredygtige løsninger til sejlads. Biocidfri antifouling er skånsom over for miljøet, så din båd får en giftfri undervandsbelægning uden giftstoffer.

Ofte stillede spørgsmål - FAQs

Hvad er antifouling?

Antifouling er et beskyttende lag maling til både, der forhindrer kolonisering af begroningsorganismer.

Hvorfor har man brug for antifoulingmaling?

Antifoulingmaling beskytter mod begroning, snegle og muslinger på skrog, skrue, bovpropel og styreapparat. Antifouling sikrer også hurtigere glidning gennem vandet, bedre kontrol over båden og lavere brændstofforbrug.