Ventilation
Ventilationssystemer til yachter og både
Alle kender den nemmeste måde at ventilere en båd på - lugen eller porthullet! Men der er også andre måder at sørge for tilstrækkelig frisk luft på, f.eks. ved hjælp af vindfanget, taglugen, solventilationen eller dækventilationen. Disse og deres virkninger er naturligvis meget forskellige fra hinanden. Men hvem kan ikke lide at få en frisk brise om næsen - nogle gange også under dæk!
Ventilationen af forreste og agterste kahyt
Forskibet egner sig direkte til en stor luge. Agterkahytten er meget velegnet til mindre luger. Den permanente ventilation er vigtig for at sikre frisk luft. Dette er især vigtigt fra efteråret og frem. Solventilatorer, dækventilatorer betaler altid sig selv. Ventilatorer på navigationsbordet eller over kabyssen bidrager til at forbedre ventilationen betydeligt.
Tip:
Det skal dog også siges, at ventilationen kan reduceres om vinteren, hvis der er affugtere til rådighed. Det forhindrer skimmelsvamp i at vokse. Overgangsperioden er normalt et problem, fordi båden eller yachten stadig er i brug. På grund af de lavere temperaturer dannes der let skimmelsvamp, og luften lugter muggen. Sæt en affugter op, opvarm og affugtning, og problemet vil snart være fortid også på denne tid af året!
Hvad skal overvejes ved permanent ventilation?
Når båden ikke er i brug, skal der altid være en luftstrøm, der kan transportere luften ud. Udluftningen er vigtig, fordi den fjerner fugten udenfor. Hvis det allerede er vådt udenfor, er det ikke muligt. På større både og lystbåde anvendes ofte dorader, der er rettet i den modsatte retning. Dette skaber den nødvendige suge- og trykvirkning.
Hvilken anden ventilation er tilgængelig?
En fuldautomatisk ventilator, der kører 24 timer i døgnet og har et integreret batteri, drives af solenergi, sparer elektricitet og er miljøvenlig. Ventilationen leveres af et løbehjul. En kontakt regulerer denne ventilator. Den store fordel er ikke kun miljøvenligheden, men også den komfortable håndtering. Selvfølgelig er der også noget til ventilationen af enhederne. Compass-belufteren drives af et batteri (12V) og er anbragt i en korrosionsbestandig kasse. En anden type ventilation er lamelventilation. Dette er både en dækventilation og en vægventilation. Dækventilationen er normalt en skibsluge. Taglugen giver ikke kun en smuk udsigt over stjernehimlen, den giver også den nødvendige friske luft.