MOB / Epirb
EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) er radiosendere, der sender en nødalarm til søs via satellitter verden over og kan lokaliseres præcist med henblik på redning. EPIRB'er er en del af GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Mens rækkevidden af VHF-radio og taktisk radio er begrænset, er modtagelsen af EPIRB-sendere udenlandske lydsendere ubegrænset. De geostationære satellitter i COSPAS/SARSAT-systemet modtager EPIRB'ens SOS nødsignal og videresender det til jordstationer, hvorfra den nærmeste redningskoordinationscentral aktiveres. En GPS er integreret i marinenødbøjen, hvilket gør det muligt at bestemme positionen for den tilskadekomne. Alarmeringen af RCC-redningskontrolcentret finder sted inden for få minutter. I gennemsnit tager det kun ca. en time, før den nærmeste SAR-søredningstjeneste iværksætter eftersøgning og redning. Dette gør EPIRB'en til en reel livredder på alle verdens have. Satellitpositionering giver en nøjagtighed på ca. 100 m, hvilket gør en hurtig og effektiv søgning mulig.
Siden 2009 har EPIRB'er seenødbøjer kun sendt på den internationale maritime nødfrekvens 406 MHz. Ældre EPIRB'er sender kun på lufttrafiknødfrekvensen 121,5 MHz, som ikke er en del af GMDSS. Derfor kan ældre enheder ikke længere deltage i dette sikkerhedssystem. De nuværende EPIRB'er opererer på 406 MHz med en ekstra 121,5 MHz-frekvens til at finde vej. Frekvensen 121,5 MHz anvendes f.eks. af helikoptere og DGzRS.
Nødbøller af høj kvalitet giver alarm inden for 60 sekunder efter aktivering med en transmissionstid på mindst 48 timer for større enheder og i nogle tilfælde helt op til 96 timer. EPIRB'er kan programmeres med en individuel identifikation ved hjælp af skibets navn, ejerens navn og MMSI-nummer. På denne måde får det alarmerede redningscenter direkte besked om offerets identitet. Ifølge SOLAS er EPIRB'er obligatoriske for søgående fartøjer på 300 GT eller derover og for andre fartøjer, der skal være udstyret, f.eks. fartøjer, der transporterer passagerer. Arrangører af havsejladsregattaer foreskriver også brug af søenødbøjer. Apparaterne er kompakte, vandtætte, flydende og lette - det ideelle nødudstyr til redningsflåden. Desuden er de ofte udstyret med en kraftig flashlight. Batteriet har en levetid på op til 6 år - langt længere end en redningsflåds vedligeholdelsesinterval. EPIRB'er udløses enten manuelt i en nødsituation eller automatisk ved kontakt med vand over et bestemt tryk. Derfor er de i kommerciel skibsfart monteret på dækket i et beslag, der automatisk skubber redningsflåden ud ved vandkontakt.
Personal Locator Beacons (PLB'er) er små, mobile EPIRB'er, der bæres på personen og fungerer efter samme princip. De er derfor et meget effektivt mand-over-bord-system til nødsituationer, hvor en person er gået over bord. De kan fastgøres til livvesten og er udstyret med et life light eller fast lys. De kan aktiveres manuelt og automatisk. PLB'er er en nyttig og overkommelig tilføjelse til sikkerhedsudstyret på ambitiøse offshore-fartøjer. PLB'er omfatter også små nødsendere, der giver alarm via AIS-systemet, med en rækkevidde på ca. 4 sømil.